Працюємо
Пн. - Пт.
9:00 - 18:00
Наша адреса
Україна, м. Луцьк
вул. Євгена Сверстюка, 1, офіс 401

Карантинні нововведення: що з штрафами та податковими перевірками?

Нагадуємо нашим користувачам, що на минулому тижні ВРУ прийнято Закон України від 17.03.2020 № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID – 19)» (далі – Закон № 533). У зв’язку з цим ДПС надає роз’яснення інформаційними листами. Наразі розглянемо Інформаційний лист № 7 і пропонуємо дізнатись, що буде з податковими перевірками та штрафними санкціями на період дії карантину.

На які саме штрафні санкції розповсюджується звільнення від відповідальності платників податків за порушення податкового законодавства?

Законом № 533 внесені зміни до Податкового Кодексу України (далі – ПКУ), які передбачають звільнення від штрафних санкцій за порушення податкового законодавства, які вчинені протягом періоду з 01.03.2020 р. по 31.05.2020 р., крім санкцій за:

  • порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна у податковій заставі, без згоди ДПС;
  • порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах, які застосовуються на загальних підставах;
  • порушення нарахування, декларування та сплати ПДВ, акцизного податку, ренти.

Тобто, Закон № 533 не звільняє платників від застосування до них фінансової відповідальності ДПС за:

  • неподання (несвоєчасне подання) податкової звітності з ПДВ та з акцизного податку;
  • несплату (несвоєчасну сплату) податкових зобов’язань з ПДВ та з акцизного податку;
  • здійснення суб’єктами господарювання (далі – СГ) операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб’єктів платниками акцизного податку;
  • порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах;
  • порушення правил переміщення та/або зберігання пального або спирту етилового;
  • непідтвердження цільового використання СГ спирту етилового, біоетанолу, легких та важких дистилятів, нафтопродуктів, що отримані в якості сировини для виробництва у хімпромисловості, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів, порушення вимог іншого законодавства України, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС.

Протягом періоду з 01.03.2020 р. по 31.05.2020 р. не будуть застосовуватися санкції за наступні порушення, пов’язані з електронним адмініструванням ПДВ та акцизного податку:

1) за нереєстрацію (несвоєчасну реєстрацію) ПН/ РК до податкових накладних в ЄРПН;

2) за нереєстрацію (несвоєчасну реєстрацію) акцизних накладних/ розрахунків коригування до акцизних накладних в ЄРАН.

Зверніть увагу! Порушення вимог ПКУ щодо реєстрацї ПН/ РК до неї негативно впливає на право контрагента платника податків скористатися правом на нарахування податкового кредиту з ПДВ. А порушення щодо реєстрації акцизної накладної/розрахунку коригування до неї – призводить до порушень у процедурі підтвердження легальності отримання пального у контрагента.

Чи будуть застосовуватися до платників штрафні санкції за порушення строків сплати самостійно нарахованих податкових зобов’язань протягом періоду з 01.03.2020 р. по 31.05.2020 р.?

При погашенні податкового зобов’язання (далі – ПЗ) протягом періоду з 01.03.2020 р. по 31.05.2020 р. у зв’язку із порушенням строків сплати ПЗ, визначених ст. 57 ПКУ, штрафні санкції згідно з вимогами ст. 126 ПКУ не застосовуються. Тобто, якщо строк сплати узгодженої суми грошового зобов’язання припадає на зазначений період, і цей строк порушено, то сплата зазначеної суми платником податку відбувається без застосування зазначених штрафних санкцій. Увага! Таке звільнення не поширюється на випадки порушення строків сплати узгодженої суми грошового зобов’язання з ПДВ, акцизного податку, ренти.

Чи будуть застосовуватися до платників податків штрафні санкції за заниження податкових зобов’язань?

При заниженні ПЗ протягом пероду з 01.03.2020 р. по 31.05.2020 р., штрафні санкції, передбачені п. 123.1 ПКУ, не застосовуються, крім санкцій за заниження податкових зобов’язань з ПДВ, акцизного податку та ренти.

Чи застосовуватимуться штрафи за невиконання вимог ст. 50 ПКУ щодо нарахування та сплати штрафів у разі самостійного виявлення заниження податкових зобов’язань минулих періодів та подання відповідних уточнюючих розрахунків у періоді з 01.03.2020 р. по 31.05.2020 р.?

Якщо під час перевірки податкової звітності ДПС виявить невиконання платником податку умови щодо самостійного внесення змін до податкової звітності, яка подавалася у період з 01.03.2020 р. по 31.05.2020 р. з нарахуванням штрафних санкцій, визначених ст. 50 ПКУ, штрафні санкції за п. 120.2 ПКУ застосовуватися не будуть.

Чи буде нараховуватись пеня за несвоєчасну сплату податкових зобов’язань платниками податків у періоді з 01.03.3030 р. по 31.03.2020 р.?

Протягом періоду з 01.03.2020 р. по 31.05.2020 р. пеня не буде нараховуватися на будь-які суми грошового зобов’язання, визначеного ДПС за результатами податкових перевірок з будь-яких податків, за вказаний період (у т. ч. у разі здійснення в цьому періоді адміністративного та/або судового оскарження). Нарахована, але не сплачена за цей перод пеня, підлягає списанню.

На який період запроваджено мораторій на проведення перевірок? Чи зможуть платники податків користуватися правом подання заперечень до перевірок, що залишилися до запровадження мораторію?

Мораторій запроваджується на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18.03.2020 р. по 31.05.2020 р., крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених пп. 78.1.8 ПКУ.

Дія мораторію не розповсюджується на перевірки, завершені по 17.03.2020 р. включно згідно з відповідними наказами на їх проведення. За результатами таких перевірок ДПС будуть оформлені акти (довідки) перевірок та надіслані (вручені) платникам податків податкові повідомлення-рішення з дотриманням порядку та термінів.

Важливо! Введення мораторію на проведення перевірок не позбавляє платників податків права подавати відповідно до п. 86.7 ПКУ заперечення до актів перевірок, завершених до запровадження мораторію, та оскаржувати прийняті за їх результатами податкові повідомлення-рішення. Але платникам податків, які мають бажання взяти участь у розгляді заперечень або скарги, слід врахувати необхідність виконання заходів безпеки на запобігання поширення коронавірусу. На час проведення карантинних заходів слід здійснювати спілкування з дотриманням профілактичних заходів відповідно до рекомендацій МОЗ. Тому платникам податків доцільно розглянути можливість надання додаткових доказів та інформації поштою або в електронному вигляді.

Чи будуть проводитись камеральні перевірки платників податків у період мораторію на проведення перевірок?

Законом № 533 не передбачено обмеження щодо проведення камеральних перевірок. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність платників податків суцільним порядком за кожний звітний (податковий) період.

Нагадаємо, камеральна перевірка проводиться посадовими особами ДПС без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов’язкова.

Чи будуть проводитись невиїзні документальні перевірки з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ у період мораторію?

Так, будуть. Мораторій не поширюється на проведення невиїзних документальних перевірок з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ. Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування, отримають таке бюджетне вдшкодування у разі узгодження ДПС заявленої суми бюджетного вдшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених ПКУ, – за результатами документальної перевірки.

На час проведення карантину ДПС розглядають можливість інформування платників податків про надання документів та інформації, необхідної для проведення невиїзних документальних перевірок з питань достовірності нарахування сум бюджетного вдшкодування ПДВ, поштою або в електронному вигляді.

Чи будуть проводитись перевірки, передбачені планом-графіком?

Якщо планові перевірки мали розпочатися у період з 18.03.2020 р. по 31.05.2020 р. відповідно до плану-графіка, але на день набрання чинності Законом № 533 не були розпочаті, то терміни їх проведення повинні бути скориговані шляхом перенесення у плані-графіку на майбутні періоди, після закінчення мораторію. Оновлений план-графік буде оприлюднено на офіційному вебпорталі ДПС до 30.03.2020 р.

Якщо до 18.03.2020 р. для організації документальних планових або невиїзних документальних перевірок платникам податків вже були надіслані (вручені) письмові повідомлення та копії наказів на перевірки, проведення яких припадає на період дії мораторію, терміни проведення таких перевірок також будуть перенесені на час після закінчення його дії, про що буде повідомлено.

Що буде з розпочатими до 18.03.2020 р. перевірками, але не завершеними?

Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18.03.2020 р. та не були завершені станом на цю дату, тимчасово зупиняються на період до 31.05.2020 р. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень (наказів) ДПС. При цьому, на період з 18.03.2020 р. по 31.05.2020 р. зупиняється перебіг строків давності, передбачених ст. 102 ПКУ. Терорганам ДПС рекомендовано надіслати платникам податків, перевірки яких зупинені у зв’язку з запровадженням мораторію, листи-повідомлення про таке зупинення та про поновлення таких перевірок з 01.06.2020 р. Крім того, про таке зупинення буде зазначатися у вступній частині актів (довідок) зазначених перевірок.

Що означає норма Закону № 533 про зупинення перебігу строків давності на період дії мораторію?

Це означає, що строки давності за ст. 102 ПКУ, перебіг яких закінчується у період з 18.03.2020 р. по 31.05.2020 р., збільшуються на 75 календарних днів (далі – к. д.), які платники податків мають право врахувати в термінах подання уточнюючих розрахунків до раніше поданої податкової звітності. Наприклад, якщо 1095 к. д. для подання уточнюючої декларації за минулі періоди припадає на 20.03.2020 р., граничний день подання уточнюючої декларації переноситься на 02.06.2020 р. Податковий борг, що виник у зв’язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов’язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 к. д. з дня виникнення податкового боргу. Отже, перебіг строку давності (1095 днів) для стягнення податкового боргу платника податків зупиняється на період проведення заходів, спрямованих на запобігання поширення коронавірусу – на 73 дн, після спливу яких його буде поновлено.